
AI som planeringsverktyg
AI som stöd i planeringsprocessen
Generativ AI kan hjälpa lärare att snabbt skapa lektionsplaneringar genom att generera idéer baserade på styrdokument, ämnesinnehåll och undervisningsmål. Istället för att börja från grunden kan läraren mata in nyckelord och få förslag på lektionsstrukturer, arbetsmoment och bedömningskriterier. Detta sparar tid och ger inspiration till nya upplägg.
Exempelvis kan AI föreslå en temavecka kring demokrati där eleverna arbetar med olika perspektiv genom debatter, skrivuppgifter och digitala simuleringar. Läraren kan sedan anpassa och förfina dessa förslag utifrån klassens behov och förutsättningar. På tiden som AI kan komma med flera olika förslag har knappt en människa skapa ett dokument med en rubrik.
Feedback på färdiga planeringar
En annan fördel med generativ AI är dess förmåga att analysera och ge feedback på redan färdiga planeringar. Genom att granska en lektionsplan utifrån lärandemål och didaktiska principer kan AI identifiera styrkor och utvecklingsområden. Exempel på AI-genererad feedback kan vara:
Tydlighet:
"Lärandemålet är tydligt, men kopplingen till bedömningen kan förtydligas."
Variation:
"Planeringen innehåller mycket lärarstyrd undervisning. Överväg att inkludera mer elevaktiva moment."
Differentiering:
"Lektionsplanen saknar anpassningar för elever med särskilda behov. Lägg till alternativa instruktioner eller resurser."
Saknar man tillexempel en ämneskollega kan den feedbacken som AI ger vara direkt avgörande för att förfina och göra planeringarna bättre.
Anpassning och individualisering
AI kan också hjälpa till att skapa differentierade lektionsplaner som möter elevernas olika behov. Genom att analysera tidigare prestationer och lärstilar kan AI ge förslag på individanpassade övningar och material. Det kan handla om att skapa utmaningar för högpresterande elever eller att föreslå extra stöd för de som behöver det.
Etiska och pedagogiska överväganden
Trots AI:s möjligheter bör dess användning i undervisningen ske med eftertanke. Lärarens professionella omdöme är avgörande för att bedöma AI-genererade förslag och anpassa dem till den aktuella elevgruppen. Dessutom är det viktigt att vara medveten om dataskydd och integritet när AI används i skolan. Således kan generativ AI vara ett värdefullt stöd för lärare i planeringsarbetet genom att spara tid, ge pedagogiska insikter och underlätta differentiering. Genom att använda AI som ett komplement snarare än en ersättning för lärarens expertis kan undervisningen bli mer anpassad och effektiv, till fördel för både lärare och elever.

Benjamin Lüning
Gymnasielärare Flens kommun, utvecklingsledare digitala lärmiljöer